W imieniu władz Wydziału Matematyki i Informatyki UAM w Poznaniu oraz Poznańskiej Fundacji Matematycznej zapraszamy do udziału w warsztatach dla nauczycieli matematyki i informatyki.
Zajęcia poprowadzi dr Bartłomiej Bzdęga, pracownik Wydziału Matematyki i Informatyki UAM w Poznaniu. Spotkanie odbędzie się 23.10.2017 roku, w Sali A1-33/34 na Wydziale Matematyki i Informatyki UAM przy ulicy Umultowska 87 w Poznaniu.
Warsztaty składać się będą z dwóch części.
- Trzy nierówności. (od 17:00 do 17:50)
Streszczenie. Przez wiele lat dowodzenie nierówności olimpijskich opierało się na stosowaniu klasycznych nierówności, typu Czebyszowa, Cauchyego-Schwarza, czy nierówności między średnimi. Dziś Olimpiada od tego odchodzi − do dowodów wystarczy umiejętne zastosowanie prostych reguł, na przykład: ,,kwadrat liczby rzeczywistej jest nieujemny” albo ,,suma wszystkich elementów pewnego zbioru liczb nieujemnych jest nie mniejsza od sumy niektórych z nich”. Zaprezentuję je na przykładzie trzech nierówności, które znalazły się na ubiegłorocznej edycji Olimpiady Matematycznej. - Wielomiany i podzielność. (od 18:00 do 19:00)
Streszczenie. Wielomian jest szczególnie ciekawy, jeśli ma współczynniki całkowite. Możemy wtedy mówić o podzielnościach i kongruencjach, które spełniają wartości takiego wielomianu dla argumentów będących liczbami całkowitymi − są to motywy, które w zadaniach olimpijskich z wielomianami pojawiają się bardzo często. Szczególnie użyteczne bywa twierdzenie, że jeśli a i b są różnymi liczbami całkowitymi oraz wielomian P ma współczynniki całkowite, to liczba \(a-b\) jest dzielnikiem liczby \(P(a)-P(b)\). Pokażę kilka zadań, w których się z niego korzysta.
Rejestracja na wydarzenie odbywać się będzie przez formularz zgłoszeniowy od poniedziałku 9 października 2017 roku.
Warsztaty odbywają się w ramach projektu Potęga matematyki 2017, współfinansowanego przez Miasto Poznań.
[…] dniu 23 października 2017 roku na Wydziale Matematyki i Informatyki UAM odbyły się warsztaty dla nauczycieli matematyki prowadzone przez dr. Bartłomieja Bzdęgę. Zajęcia skłądały się z dwóch części […]