Poznański Portal Matematyczny

Liczydło

Autor: Katarzyna Szczepaniak

Zapewne już od dawna wiesz, czym jest liczydło – po raz pierwszy spotkałeś się z nim najpewniej w zerówce lub pierwszej klasie. To tak odległa przeszłość, że być może zapomniałeś już, jak ów przyrząd wygląda ☺. Dla „cierpiących na zanik pamięci długotrwałej” ilustracja poniżej.

liczydlo-01

Zastanawiałeś się kiedykolwiek, czy na liczydle można wykonywać bardziej skomplikowane obliczenia, nie tylko w zakresie 10 czy 100? Okazuje się, że można, jak najbardziej! I nie jest to zdobycz naukowa XXI wieku! Metodę np. dodawania na liczydle dużych liczb stosowali już starożytni Grecy. I, co jeszcze ciekawsze, wcale nie potrzebowali do tego drewnianych tabliczek z kuleczkami. Wystarczył im kawałek ziemi, kijek i kamienie! Tak, tylko tyle! Chcesz się dowiedzieć, jak to możliwe? Jeśli tak, to zapraszam Cię do dalszej lektury.

Załóżmy, że poniższy rysunek został wykonany, np. na parkowej ścieżce.

liczydlo-02

Narysowane poziome kreski oznaczają odpowiednie jednostki liczbowe. Na kreski te nakładane będą np. kamienie lub guziki, które symbolizują dodawane liczby. Zatem do dzieła, dodawajmy! Niech dane będą liczby 7 938 i 52 675. Rozmieszczamy odpowiednio kamienie na poziomych kreskach. Dodatkowo dzielimy planszę na trzy części. W pierwszej umieścimy jedną liczbę, w następnej drugą, a w ostatniej znajdzie się obliczona przez nas suma.

liczydlo-03

Dodawanie zaczynamy „od dołu” i ponieważ na pierwszej kresce tylko w pierwszym składniku mamy kamienie, to trzy nowe kamienie umieszczamy w kolumnie „suma” na pierwszej kresce. Przechodzimy teraz do „piątek”. Tym razem zarówno w pierwszym, jak i drugim składniku mamy po jednym kamieniu i dlatego zamieniają się one w jeden kamień oznaczający dziesiątkę. Przesuwamy go „do góry”, na kreskę dziesiątek właśnie, na której mamy teraz łącznie sześć kamieni (trzy z pierwszej liczby, dwa – z drugiej i jeden „przyniesiony” z piątek). Piątki w kolumnie „suma” pozostają puste. I dalej – na dziesiątkach pięć kamieni przekształca się w jeden pięćdziesiątkowy kamień i tam zostaje przesunięty, a pozostały z dziesiątek kamień zostaje przesunięty do sumy. Postępując w ten sam sposób z następnymi jednostkami, otrzymujemy szukaną sumę – rysunki poniżej pokazują poszczególne etapy dodawania.

I już! Mamy sumę – odczytujemy ją z ostatniej kolumny. Okazuje się, że 7 938 dodać 52 675, to 60 613. Starożytni nazwali ten rodzaj liczydła abakiem; można na nim wykonywać również odejmowanie i mnożenie, także przez liczby wielocyfrowe! Proste, prawda? Spróbujcie zatem dodać inne liczby, a także znaleźć sposób odejmowania lub mnożenia na abaku!

Autorka jest nauczycielką matematyki i informatyki w Szkole Podstawowej nr 1 im. Tytusa Działyńskiego w Kórniku


Ten artykuł został nagrodzony w konkursie na artykuł popularnonaukowy przeprowadzony przez Poznańską Fundację Matematyczną dzięki wsparciu pozyskanemu od Miasta Poznań na realizację projektu ,,Potęga matematyki''.

Do góry